Hoppa till innehåll
Folkfest med fyndchans

En billig idé

Knappt har jultomten hunnit ut genom dörren innan det är dags för mellandagsrean. Men den här gången för att fynda till oss själva – en tröja, ett par hörlurar eller kanske julkulor för halva reapriset. Men det finns ett hot mot detta folknöje.
Text: Gerd Eriksson Foto: iStock.com/Vjom

Det var klädaffärerna som en gång i tiden startade mellandagsrean för att tömma sina lager efter jul och göra rent hus. Sedan hängde elektronikhandeln på och nu är i stort sett
alla med. Till en början inföll rean i klämdagarna mellan jul och nyår, nu tjuvstartar vissa till och med före jul.

– Butikerna tjänar inte på att mellandagsrean börjar tidigare. Det är digitaliseringen och konkurrensen som driver dem till det, säger Jonas Arnberg på HUI Research.

Hos Elgiganten är traditionen att mellandagsrean ska starta den 25/12. På juldagen klockan 08.00 slår de upp dörrarna och då ringlar sig kön lång utanför oavsett väder. Kunderna har ställt klockan på ringning för att vara säkra på att få ett exemplar av det de bespetsats sig på. De längsta köerna är utanför butikerna i Kungens kurva och Barkarby, där kan det vara upp till 200 förväntansfulla kunder på rad.

– Jag tror att folk har en slags hatkärlek till mellandagsrean. Samtidigt som det är trångt och varmt så är det lite av en folkfest där människor är glada för att de kan göra fynd. Och bland personalen råder det en förväntansfull stämning, det är nåt visst att jobba under de dagarna trots att det är högt tempo, säger Jessica Wallin på Elgiganten.

Inför mellandagsrean har deras butiker fyllt på med varor i varje ledigt utrymme, det är både tillfälliga partier och storsäljare som TV-apparater och vitvaror. Sammanlagt gör de plats för 7 800 pallar med tv-apparater och 1 600 pallar med diskmaskiner i butikerna runt om i landet.

Rean på nätet börjar vid samma klockslag som den i butikerna, men varorna plockas från olika lager. Så tar en vara slut online kan den ändå finnas kvar i någon av butikerna. Jessica Wallin menar att det därför alltid finns två chanser för kunderna att få tag i en speciell vara under mellandagsrean.

Är det nån skillnad i vad folk handlar på mellandagsrean i jämförelse före jul?

– Ja, under julhandeln handlar folk till andra, men under mellandagsrean handlar de till sig själva.

Mellandagsrean har länge haft högst försäljningssiffror, men nu poppar allt fler andra reor upp under året. Största konkurrenten är Black Friday, som infaller i slutet av november.

På HUI Research menar man att för många reor urholkar vinsterna för handlarna som hellre vill sälja varorna med full marginal. Dessutom skapar det kunder som väntar in nästa rea innan de handlar något. Och när realisationerna blir allt fler, kommer mellandagsrean att förlora lite av sin status, säger Jonas Arnberg på HUI Research.

I förra årets Handelsbarometer, som görs av Svensk Handel, fick handlarna svara på frågan om hur de anser att mellandagsreans betydelse har utvecklats de senaste åren. Var tredje handlare svarade att dess betydelse hade minskat. Men mellandagsrean är fortfarande ett lustfyllt folknöje för många. Frågan är då hur det är med priserna – är de alltid billigare än andra tider på året?

Prisjakt, som är en gratistjänst på nätet, kollade för två år sedan priserna på 100 av de mest populära produkterna på mellandagsrean. Kläder, surfplattor, tv- och datorrelaterade prylar är några av dem. På juldagens förmiddag hade 35 av produkterna ett lägre pris än under resten av året. I slutet av mellandagsrean, 30 december, var 47 av de populäraste produkterna prissänkta.

– Det kan löna sig att vänta till slutet av mellandagsrean, men då riskerar du att butiken sålt slut på det du vill ha, säger Carl Vult von Steyern på Prisjakt.

För två år sedan jämförde Prisjakt det genomsnittliga priset för de 100 populäraste produkterna under olika reaperioder, det visade sig att februari hade det lägsta genomsnittet, att mellandagsrean var näst billigast och att januarirean var något dyrare. Då hade Black Friday högst genomsnittligt pris, vilket har ändrat sig sedan dess på vissa produkter.

– Röda prislappar innebär inte alltid ett lägre pris, därför är det viktigt att jämföra för att hitta bästa möjliga pris. Det finns fortfarande många produkter som är billigare under mellandagsrean jämfört med Black Friday, säger Carl Vult von Steyern.

Åhléns City startar sin mellandagsrea på juldagen och den pågår sedan i olika faser ända fram till slutet av januari. På rean säljer de det som finns kvar av julsortimentet och det som har gått ur säsong inom mode, hem och skönhet.

Vad brukar gå åt först på mellandagsrean hos er?

– Kläder och dofter är alltid extra populära, säger Monica Hultgren på Åhléns.

Ett annat välkänt varuhus i Stockholm är NK. Men de bestämde sig för tio år sedan för att sluta med mellandagsreor eftersom de har vad de kallar för en ”fullprisstrategi”. NK håller sig till två reor om året – en på sommaren och en på vintern. Den på vintern börjar när alla helger är över, säger Hanna Blom på NK.

– Dessutom är våra nyckelkunder som bor i och runt om i stan inte hemma under mellandagarna.

Stöd Situation Sthlm

Ditt stöd bidrar till Situation Sthlms arbete med att nå hemlösa människor i ett första steg från gatan för att lotsa dem vidare på sin väg tillbaka till samhället.