Hoppa till innehåll
City Bikes

På lånade hjul i stan

City Bikes rullade för första gången på Stockholms gator 2006. För varje år har lånecyklarna blivit allt fler och nu finns det 1 500 cyklar som tar turister och stockholmare mellan 140 stationer. Det gör att det går att se mönster över hur folk rör sig över staden. Och snart kan systemet byggas ut rejält.
Text: Maria Hagström Foto: Anneli Hildonen

Det är onsdag eftermiddag i Gamla stan. Turisterna Liana Bryant och Sophia Rose har strosat i gränderna och ska nu vidare till de platser de kryssat för på en karta: stadshuset, slottet och en salsaklubb. Och de ska cykla dit.

– På cykel får vi se mycket och missar inget, vilket vi annars skulle göra i tunnelbanan, säger Sophia Rose. – Det är också det billigaste och lättaste sättet att ta sig runt. Jag var i Amsterdam i fjol och där har de ett bra cykelsystem, så vi googlade för att se om det fanns här också, säger Liana Bryant.

De berättar att de kommer från Kent i Storbritannien och att de ska turista i Stockholm några dagar innan de drar vidare till Oslo.

– Kent är inte långt från London, där det finns lånecyklar. Men vi har aldrig använt dem. Det är farligt att cykla i London, mycket trafik och man cyklar ute i vägen. I Stockholm är det bättre – här finns bra cykelvägar, säger Liana Bryant innan de trampar i väg längs med Riddarfjärden in mot stadshuset.

City Bikes i Stockholm är Sveriges största och mest använda lånecykelsystem med cirka 1 500 cyklar och över 140 stationer i Stockholms stad, Sundbyberg, Solna och Lidingö. 2016 var ett riktigt rekordår för lånecyklarna, 45 000 användare gjorde 600 000 cykellån – en ökning med 25 procent jämfört med året innan. Nu ser det ut att bli ett nytt rekordår, även om ökningen inte är fullt lika stor.

– Det är väldigt populärt. Det är tolfte året som City Bikes finns i Stockholm och det har ökat för varje år, säger Sofie Brange, press- och kommunikationsansvarig på Clear Channel som driver City Bikes i samarbete med Stockholms stad.
– Systemet har blivit mer etablerat, byggts ut och blivit tillgängligt för fler, men det är också i ropet med gröna transportlösningar.

Det diskuteras positivt kring cykling både bland politiker och invånare. Många ser det som en viktig del i infrastrukturen i en modern stad. Tanken är att lånecyklarna ska vara en förlängning av kollektivtrafiken.

– Det ska vara en cykel för alla, en inkluderande cykel, och en del av Stockholm, säger Sofie Brange.

Det säljs ungefär lika många säsongskort som tredagarskort, vilket förenklat skulle kunna översättas som hälften stockholmare och hälften turister.

– Många använder cyklarna för att det är snabbaste sättet att ta sig runt i stan. Under fem kilometers avstånd är cykling överlägset, säger hon.

I en undersökning har låntagarna svarat att de också använder City Bikes för att det är flexibelt och att de vill vara utomhus. Det finns även de som påpekar att det är skönt att slippa oroa sig för att cykeln ska bli stulen, eftersom de cyklar den från station till station.

– Det händer att cyklar blir stulna, men det är inte jättevanligt. Det finns personuppgifter på den som lånar och om cykeln kommer bort blir man ersättningsskyldig. Men ibland ser vi nån på stan som och målat om vår cykel, säger Sofie Brange.

Läs hela artikeln i Situation Sthlm:s septembernummer #241

Stöd Situation Sthlm

Ditt stöd bidrar till Situation Sthlms arbete med att nå hemlösa människor i ett första steg från gatan för att lotsa dem vidare på sin väg tillbaka till samhället.