Situation Sthlm

Sista onsdagen varje månad kommer ett nytt nummer av Situation Sthlm ut. Så har det sett ut i snart tjugo år. Vi är den enda månadstidningen i landet som sysslar med den snäva form av lokaljournalistik i magasinsformat som vi gjort till vårt kännetecken. 33.100 personer köper tidningen varje månad. 153.000 läser den.

Situation Sthlm är en långsamt pågående berättelse om Stockholm, dess invånare, händelser och företeelser – 68 sidor varje månad, 12 gånger om året, i snart tjugo år – som i ett vidare perspektiv också berättar någonting om staden och tiden nu. Och varför du köpt en tidning av en hemlös människa på gatan.

Innehåll

Vi har alltid en person på omslaget – inte sällan en kulturarbetare – som vi tror att läsarna känner till. Någon med en tydlig koppling till Stockholm, någon vi är nyfiken på och som är aktuell med någonting precis den månad tidningen ligger ute. Eller som kanske inte gör någonting alls just då, och just därför känns intressant att lyssna med hur saker och ting ter sig för tillfället. Vi vandrar alltid en gata fram och tillbaka – i city eller i förorten i öst, väst, norr eller söder. Ibland har gatan med någonting annat att göra – som Riksgatan som vi gick fram och tillbaka i septembernumret 2014 just för att det var val. Men oftast är det bara ett nedslag någonstans, en bild av staden där och då. På just den gatan.

Det är fem-sex långa reportage i varje nummer. Omslagpersonen ges ordentligt utrymme och möjlighet att tala till punkt på sju-åtta sidor, du möter aktuella stockholmare och händelser, kan bläddra förbi ett mer bilddrivet reportage för att skapa lite vila i läsningen, det finns alltid med någon easyreading-artikel om någonting i staden du inte visste att du ville veta om. Och ett av reportagen bär alltid en social- och/eller samhällsbevakande prägel.
Dessutom skriver vi om aktuella personer i kort format som det börjar bli dags att hålla ögonen på, notiser om aktuella händelser och annat som är på gång i stan, en avdelning med kulturnotiser, bok-, film-, och musikrecensioner, mindre porträtt och spalter. Plus fasta rubriker som Briljant, Dåtid Sthlm, Situation Waldersten, krönikor, insändare korsord och serien Zelda.

På ett uppslag visar en av tidningsförsäljarna upp en plats i stan som betytt, eller betyder, mycket för honom eller henne. Vi nyhetsbevakar vad som sker inom missbruksvården, bostadspolitiken och psykatrin – och de områden som gränsar dit. Någon av försäljarna berättar om sina drömmar, ett tidigare jobb eller om sin nuvarande boendesituation. Dessutom skriver försäljarna själva sex sidor i tidningen varje månad – betraktelser, dikter, korta nedslag i sin egen verklighet, berättelser och minnen.
Boken ”Hemlös – med egna ord” gavs ut 2008. Den är en samling av försäljarnas texter som under elva år publicerats i Situation Sthlm. Boken tilldelades det årets Silverpocket för årets mest sålda fackbok och sålde i närmare 45.000 exemplar.

Priser och utmärkelser

Just nu pågår arbetet med en andra volym av boken ”Hemlös – med egna ord” som ska ges ut i samband med att Situation Sthlm i augusti 2015 funnits i exakt 20 år på gatorna i Stockholm. Boken ”Raines Dagbok” gavs ut 2010. Hemlöse tidningsförsäljaren Raine Gustafssons samlade, prisbelönta (han delade PEN-klubbens Bernspris med Situation Sthlm 2005) dagböcker – etthundratrettiotre stycken – som under tolv år från våren 1998 till våren 2010 utan avbrott publicerats i Situation Sthlm. Aldrig tidigare, någonstans i världen, har en sådan dagbok, skriven av en hemlös person medan det hemlösa livet pågick, löpande publicerats i en tidskrift. Eller senare givits ut i bokform.

Situation Sthlm har tilldelats bland andra Svenska PEN:s Bernspris 2005 med motiveringen: ”För att den med pondus visar att det Stockholm offentligheten placerat i periferin egentligen ligger i centrum. Med siktet envist vänt mot bostadspolitikens och psykiatrireformens återvändsgränder och med en kulturbevakning som står sig när andra kulturtidskrifter går omkull”. Samt Publicistklubbens Stora Pris 2006 med motiveringen: ”Ger en röst åt de utsatta och utslagna i samhället och vidgar därmed yttrandefriheten”.

Tidningens reklamkampanjer vann 2006 och 2007 Sveriges Tidskrifters pris i kategorin ”Årets reklamkampanj”. Och kampanjen ”Det är inte vem som helst som säljer Situation Sthlm” – med försäljarnas CV:n – vann 2012 två brons och ett silverlejon i Cannes, samt ett Silverägg på Guldäggsgalan samma år.

Utgivare

Situation Sthlm ges ut av Situation Sthlm AB. Tidningen är fackligt, partipolitiskt och religiöst obunden och kommer ut sista onsdagen i månaden 12 gånger om året. Situation Sthlm AB ägs i lika delar av chefredaktör Ulf Stolt, Rainbow Sweden samt Ideella föreningen Situation Sthlm. Aktiebolaget delar inte ut vinst till aktieägarna, allt eventuellt överskott återinvesteras i verksamheten.