Hoppa till innehåll
Kitschig Queerlequin

Tidstypiskt tantsnusk

Bakom bokserien står Genusredaktörerna som vill etablera en subgenre som inkluderar fler perspektiv i den, ofta lättsamma, erotiska och romantiska litteraturen. Som trots sin popularitet och stora spridning ofta nedvärderas och får epitet som ”tantsnusk” och ”ful-litteratur”.
Alexandra Sundqvist

Det är en genre där främst Harlequin-böckerna dominerat, i många år. Bokserien Queerlequin, som nyligen släpptes i tryckt form, innehåller tre titlar och har tidigare varit tillgänglig i digital form. I serien ingår ”Återvändaren”, ”Trägen vinner” och ”En gyllene triangel” – tre ganska olika berättelser. Som har gemensamt att de förutom att de är skrivna under pseudonymen Noam Frick, bryter mot kiosklitteraturens kitschiga omslag med sina minimalistiskt illustrerade omslag av Klara Lindahl. Och leker med och vrider och vänder på könsrollerna, i, tja, hela populärkulturen – och samhället – som sådant. Men som också leker med den erotiska litteraturens största klichéer.

Tillsammans, och helt utan pretentioner, presenterar de tre titlarna också ett karaktärsstall som inte är så vanligt i svensk litteratur. Här återfinns det skadade hockeyproffset Stephen, som återvänder hem till Malmö efter en framgångsrik idrottskarriär och återser sin ungdomskärlek Sam. Depraverade, arbetslösa Anna som saknar ambitioner och isolerar sig i sin lägenhet på Gärdet i Stockholm – tills hon en dag börjar brinna för att spå i tarotkort. Manipulativa, stormrika affärskvinnan Hanne, som njuter av att dominera andra…

Språkligt lämnar skildringarna en del att önska, men de är underhållande och lockar fram så väl fniss som spänning och skämskudde.

 

Stöd Situation Sthlm

Ditt stöd bidrar till Situation Sthlms arbete med att nå hemlösa människor i ett första steg från gatan för att lotsa dem vidare på sin väg tillbaka till samhället.