Vera Vinters båda världar
Liksom vintern är Vera Vinter tillbaka med besked. Fyra år efter albumdebuten Idyll har hon döpt sin andra skiva till Monsterland.
– Idyll handlade om en barndomsvärld med konkreta minnen som skridskoturer på Stora Lappträsksjön i Norrbotten. Låtarna på Monsterland beskriver snarare det inombords upplevda. Sådant man ser när man blundar. Där finns skönhet, men också grymhet, sorg och fula saker, berättar Vera Vinter och fortsätter:
– Att titeln blev Monsterland kommer ur att jag tycker väldigt mycket om Hans Arnolds skräcksagobilder i boken Monsterland som han gjorde på 60-talet. Det finns en overklighet i hans bilder, lite samma känsla som att läsa Leonora Carringtons I Underjorden som också inspirerat mig under skrivfasen.
Samarbetet med producenten Johannes Berglund (The Knife, Jenny Wilson och Amason) kändes rätt och enkelt från första början.
– Hans känsla för ljud och hur ljuden möter orden är så fokuserad och respektfull. Det kunde inte gjorts på något bättre sätt. När jag började skriva på det nya materialet var jag less på min akustiska gitarr. Jag började se på ljud på nya sätt och mitt sätt att skriva låtar smittades av det. Att det ur en maskin kan komma fågelsång, snöstormar och undervattenlandskap är inspirerande.
Vera Vinter har växt upp i en by med 15 personer. Det har tagit lite tid att landa i Stockholm och Vasastan, där hon numera bor.
– Jag saknar skogen, älven och tystnaden massor och kommer förmodligen alltid vara en norrbottning i Stockholm och vice versa. Men det gör inget, jag tycker jag får det bästa av två världar!
Artikeln är publicerad i Situation Sthlm #222.