Stygn för Fantomen
Omfångsrika kostymer hänger i täta gångar. Hannibal-kjolar, balettkläder och 1700-talsklänningar. Här finns även en klänning med fina pärl- och blomdetaljer som endast ska användas i några få sekunder i föreställningen, när Madame Firmin går ut på scenen, fnyser ”greedy” och vänder på klacken. Det är dyra sekunder.
Det är här, i en tillfälliga syateljé på en hemlig adress i Stockholm – hemlig på grund av säkerhetsrisken, kostymernas värde och för att inte locka till sig alla hängivna fantomenfans – som flera ton lager kostymer finns.
”Det handlar om 320 kostymer till 36 personer.”
De anlände till Stockholm i mars i flera containers skeppades från Asien där de hade varit på en mångårig turné. Ytterligare ett ton kom från ett lager i Australien.
– Det är väldigt speciellt att jobba med den här föreställningen, den är så volymiös. Det är unikt, säger ateljéchef Åsa Kalzén.
Hon har handplockat ett antal skräddare för projektet. Kostymerna måste fixas till och anpassas efter den svenska ensemblen.
– Det handlar om 320 kostymer till 36 personer. Och en kostym består av otroligt många delar. Det kan vara skor, strumpor, underkjol, korsett, liv, handskar, hatt, paraply och smycken. Till vissa kostymer kommer det behövas två påklädare, säger hon och håller fram en mycket tung och massiv klänning.
– Stenarna väger, metalltrådarna väger, det är många lager tyg och inuti finns en kjol med metallskenor för att skapa vidd. Och det här ska vara ett snabb-byte i föreställningen. Det kommer att vara mycket repetition för påklädarna, man måste veta var hyskor och hakar sitter, vad som ska av och på, snabbt!
Det ska göras vid sex föreställningar i veckan under nio månader, från premiären på Cirkus 14 september. Då har det gått 30 år sedan föreställningen sattes upp för första gången i London.
Läs hela artikeln i Situation Sthlm #227 som finns ute på gatorna nu.