O/synlig
Efter att en längre tid ha hört från allt fler av tidningsförsäljarna att de skulle vilja ha en jacka eller ett plagg som tydligare utmärkte dem, fick dem att synas bättre på gatan, insåg vi att det var en synpunkt att ta på allvar.
Tidningsförsäljarna har genom åren haft en massa olika arbetskläder – jackor, byxor, västar, t-shirts, mössor, regncapes, väskor, löpsedelshållare och annat material – i syfte att vara väl synliga på gatan när de står och säljer tidningen.
Att synas på gatan i samband med tidningsförsäljningen är viktigt av flera skäl. Arbetskläder ger en tydlig identitet för den som bär dem, att synas på gatan för köparen är viktigt för själva säljarbete. Och ju smidigare det går att sälja tidningen, desto mer stärks självkänslan för den som säljer den.
Varför vi nu valde att vända oss till Beckmans sistaårselever var för att få in nya tankar, andra perspektiv, en annan infallsvinkel och en lite annorlunda syn på hur man kan utforma ett plagg – en annan tolkning av vad arbetskläder är och, kanske viktigast, kan vara.
Tolv elever kom till Situation Sthlms redaktion och satte sig ner med försäljarna i en första briefing där försäljarna gav dem sin bild av plagget, tankar och synpunkter på hur de ville att det ska vara. Det rörde allt från material till färger till fickornas placering till det kanske viktigaste – att det gick att enkelt gå från att vara synlig tidningsförsäljare till att vara anonym.
Efter någon vecka visades de första skisserna. Någon vecka senare var de första prototyperna av plaggen uppsydda och visades draperade på provdocka. Efter ytterligare någon vecka var samtliga plagg färdigsydda och presenterade för försäljarna.
Så här ser de tolv bidragen ut.