Bejakar sitt instrument
– Så här jobbar folk i dag. Jag spelar aldrig högt. Jag kan spela högt på dagarna, men jag sitter mest med lurar och jobbar, bra lurar.
Tanken att spela solo med bas och effekter och skapa musiken i stunden föddes när han såg norska gitarristen Stian Westerhus på Kulturhuset 2013.
– Då kände jag ”det här har ingen gjort på elbas, det måste jag göra”. Det var ganska noice-igt och orkestralt ibland – han spelade med stråke ibland. Men jag kände att man kunde göra det med lite groove och sväng, men att samtidigt finns de här ambienta ljudvärldarna. Det var där jag planerade det. Sen gick jag och mantrade på det nåt år.
Solodebuten Lower Zone består av åtta låtar. Att skapa musiken har också handlat om att ta sig in i nya ljudvärldar, att han snabbt tröttnar på sig själv musikaliskt när han spelar i andra sammanhang.
– Det här är en skiva jag själv skulle köpa, det är ju därför jag gjort den. Ingen har gjort ett album med bas på det här sättet.
Vi står vid hans arbetsbord, han visar mig en sampler han just nu sitter och jobbar med för att förbereda de kommande livespelningarna.
– Vissa ljud puttrar bakom, vissa droner till exempel, men det mesta skapar jag live med bas, effekter och loop-pedaler.
Musiken bygger mestadels på idéer som kommit upp i stunden under olika solokonserter med bas han spelat sedan 2015, improviserade riff som stannat kvar och som spelades in – ofta i snabba tagningar i vardagsrummet för att bibehålla nerven i musiken – och sedan byggdes ljudvärldar runt dem.
– Men i delar av konserten ska det finnas improvisationsmoment som gör att det skapas nya idéer. För det ska komma fler album.
I låtarna ”Goodbye” och ”Blues for JG” är teman skrivna, sedan improviserar han runt dem på bandlös, akustisk bas.
– Skivan är elektronisk i sounden, så det var skönt att få in en akustisk värld för att skeva till den andra världen, bara för att det var fint. Det finns en folkton i dem.
I ljudbilden på plattan finns bland annat en preparerad sexsträngad bas, han spelar också bas med både slide och stråke.
– Egentligen är det bara en verkstad, kakafoni, och så tänker jag att ”det här funkar, det här tar vi med, det här funkar inte”.
– Jag vill bejaka mitt instrument. Och samtidigt är basen bara ett verktyg för att skapa sound. Det bygger ju på att trigga igång ljudvärldar.
FOTNOT: Lower zone släpps 7 februari. Ulf Ivarsson spelar live på Rönnells 11 februari.