Hoppa till innehåll
Ametist Azordegan

Bygger sitt eget

Allting Ametist Azordegan gör handlar egentligen om politisk aktivism och att jämna ut förutsättningar. Just nu med Juice studios i Folkets hus i Rågsved och plattformen Din Musikbusiness. I vinter ska hon skriva klart sin bok – den börjar 2006, när idén om radioprogrammet ”En kärleksattack på svensk hiphop” föddes. Och är hennes egen berättelse om Sverige ur ett hiphop-perspektiv. Det Sverige som så tydligt talat om för henne att ”hit, men inte längre” – att hon alltid kommer att ses som en oäkting.
Text: Ulf Stolt Foto: Anneli Hildonen

Ursprungligen var planen att vi skulle träffas i studion hon startat upp ute i Rågsved, Juice Studios i Folkets Hus, men den håller stängt för tillfället. Sedan pandemin bröt ut på allvar i början av mars har de hållit stängt i omgångar, hela tiden följt Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

– När det känts som att nu måste vi hålla igen lite, då har vi stängt för att inte på nåt sätt medverka till smittspridning. Ungdomarna förstår ju, de är vana från skolan.

Vi beslöt då att i stället träffas i hennes lägenhet två trappor upp i Rågsved, så att jag med egna ögon kunde beskåda hennes frilansarbetsplats vid skrivbordet med den gröna lampan framför fönstret, intill bokhyllan med alla science fiction- och hiphopfilmer och böcker och travarna av plastlådor
fyllda med exemplariskt välskötta sneakers. Och se pianot. Och smyckena. Och alla bilderna på väggarna. Och fått träffa hunden Nanook – döpt efter karaktären Sam Emersons Alaskan Malamut i vampyrfilmen The Lost Boys från 1987 – och katten Qi. Men ett positivt coronatest – tillhörande intervjuaren – kom emellan och intervjun får nu i stället avhandlas, rekommendabelt socialt distanserad, via Zoom.

– Det har känslomässigt varit ett jobbigt år. Jag har varit rädd och orolig för båda mina föräldrars skull, mamma framför allt som har underliggande sjukdomar. Vi har inte kramats på evigheter känns det som, inte på hela året. Och jag har inte besökt henne om jag inte varit själv och jobbat hemifrån i två veckor och inte träffat nån under tiden och inte haft symptom.

Ametist Azordegan tror inte att det kommer bli en återgång till någonting som var innan – hon ser detta mera som ett år noll, från befintligt läge kommer en ny, tydlig utveckling ske.

– Det kommer att komma nya sätt att tänka och göra saker, nya vanor, innovationer, en ny ekonomi. Vissa saker kommer vi självklart återgå till, men det mesta kommer göras om.

– Man måste fråga sig var man tar det vidare från där man befinner sig nu, annars blir det för jobbigt. Jag jobbar nära musikbranschen, livebranschen, jag tror inte att det kommer att turneras som vanligt 2021 heller, kanske 2022.

Hon vinklar till skärmen på sin dator lite och byter sida på håret och låter det falla ner framför höger skuldra, skrattar till lite och berättar att hon är ett stort science fiction-fan, och att ”det kanske är nu framtiden kommer”.

– Jag tror att vi kommer se livespelningar online, att man jobbar vidare på VR-upplevelsen av livespelningar, säljer biljetter och utvecklar de tjänsterna.

Och hon tror det kommer växa upp en ny ekonomi, inte bara kring musiken.

– Men jag vet inte vad den ekonomin kommer att innebära för de mest utsatta. Jag har inte hunnit tänka klart, men i värsta fall kan klyftorna komma att öka ännu mer mellan de som har tillgång till det där och de som inte. En sån här utveckling… om man inte är försiktig nu kanske man förverkligar de här science-fiction-filmerna jag pratar om. Avstånden mellan människor ökar.

Att hon tidigt fastnade för science fiction- och fantasy-filmer beror helt enkelt på att de lämpar sig bra att göra politiska analyser av.

– Det är för att de alltid är politiska, det går att göra en politisk tolkning av dem. Och jag är en väldigt politiskt lagd person. Jag utger mig inte så mycket för att vara det i sociala medier, jag mera gör saker.

– Om man tittar tillräckligt noga på det jag gjort så är den springande punkten alltid politisk. Det finns alltid både en slags aktivism, men också ett sätt att jämna ut förutsättningarna… Jag bygger nåt där jag ser att det blivit en liten glitch, det håller inte ihop. Jag stöter på nåt slags orättvisa där några hamnat utanför och så bygger jag nåt där och försöker jämna ut chanserna.

Läs hela intervjun i Situation Sthlm #279

AMETIST AZORDEGAN
FÖDD: 1 juli 1980 i Teheran, Iran. Efternamnet Azordegan betyder ”de sorgsna”.
GÖR: Musikjournalist, drev under nästan åtta år radioprogrammet ”En kärleksattack på svensk hiphop” på Sveriges Radio. Aktivist som jämnar ut förutsättningar. Gjort smyckekollektionen One Woman Army. Kom nyligen ut med frågespelet ”Battle om svensk rap”.
AKTUELL: Ligger bakom och driver Juice Studios i Rågsveds tillsammans med Folkets hus och plattformen Din Musikbusiness med SKAP.

Stöd Situation Sthlm

Ditt stöd bidrar till Situation Sthlms arbete med att nå hemlösa människor i ett första steg från gatan för att lotsa dem vidare på sin väg tillbaka till samhället.