David Ritschard
Det tar några ringningar på porttelefonen innan den lyckas överrösta ljudet av hårfönen och David Ritschard trycker på knappen och släpper in. Björkhagen. Två trappor upp. Andra dörren från vänster. Han är ekiperad och klar – en vintage George Jones-t-shirt nedstoppad i ett par jeans med önskvärd midjehöjd cirka mitten av 1970-talet, på plats hållna av ett ornamenterat läderskärp – och la just sista handen vid frisyren. Och berättar att man, om man som honom inte längre förfogar över en fullständig kalufs, måste vara extra noggrann med ”de få strån man har så de hamnar där de ska”. På väg in i vardagsrummet passerar vi samlartallriken av porslin, som hängts upp på kortväggen i hallen samma dag, och som utgör en del av hans merchandise inför andra soloskivan Blåbärskungen. För det stora flertalet artister är kanske inte en samlartallrik av porslin det mest självklara merchandise-valet. Det är den grafiska kreatören Petter Törnqvists – han har designat all hans tidigare merch – idé att göra tallriken.
– För en som jag som aldrig tidigare varit i porslinssvängen var det svårare än nånsin att gissa om det skulle bli fiasko eller succé. Men de sålde slut under mitt arbetspass på Systembolaget på lanseringsdagen, försäljningsmarginalerna är inte dom bästa på den typen av produkter, men det känns ändå som en milstolpe att bli tallrik.
Skivan Blåbärskungen var egentligen inte tänkt att bli till över huvud taget. Sommaren 2019 kom första soloskivan, Brobrännaren.
– Tanken var att jag året efter skulle fortsätta turnera på den skivan. Vi var i Norge och gjorde några spelningar vintern 2020. I slutet av februari spelade vi på Pustervik. När vi åkte ner snackades det mycket om viruset, men det kändes mer som ett löst rykte. Helgen efter skulle vi spela i Malmö, men den veckan vände allt och vi ställde in.
Och han insåg snart att han inte skulle turnera med Brobrännaren på ett bra tag. David Ritschard var tidig med att sända livestreamade konserter från vardagsrummet i lägenheten, men lessnade på det ganska snabbt.
– När man spelar ute så är ju repertoaren ny för dom man möter på respektive ställe. Men när man sänder i sociala medier blir det tjatigt, jag kände det ganska snabbt. Och jag ville inte tigga och mjölka pengar på Swish, hade min halvtidsanställning på Systembolaget kvar.
En handfull av låtarna på Blåbärskungen blev till under det han kallar för trivselkvällar tillsammans med Henric Hammarbäck – som under namnet H. Self släppte sin egen hyllade skiva Broken live on för några veckor sedan – när de såg till att träffas två kvällar i månaden.
– Vi hittade varandra. Då kom det låtar. De kvällar vi haft har också varit som en avslappningsventil för mig. Vi är nära vänner, så det har kommit organiskt.
Läs hela artikeln i Situation Sthlm #287