Malin Larsson
– Jag börjar alltid mina lektioner med att läsa högt ur en bok, den blir sen utgångspunkt för våra samtal, tankar och det eleverna skriver.
– Eleverna delar sina texter med varandra, läser högt för kompisen bredvid. Det är viktigt att de vågar höras och säga vad de tycker, tänker och känner i klassrummet, då växer de som människor. Vissa tycker att det är läskigt till en början, men förr eller senare lossnar det.
– Vi läser inte böcker i den vanliga ungdomsgenren utan litteratur som väcker tankar. ”När vi inte hade nåt” är till exempel en bok som handlar om utanförskap och hemlöshet. Efter den läste vi vidare om utsatthet, sociala experiment och säljarnas texter i Situation Sthlm. Det mynnade bland annat ut i dikter som vi skickade till tidningen.
– Jag ger inga vanliga läxor, i stället vill jag att de ska komma förberedda i tanken till lektionen. Ibland skickar jag ett Youtube-klipp innan med en skrivuppgift där jag vill att eleverna ska tänka ut vad de ska skriva om, frågor de ska ta ställning till. Värma upp tankarna.
– Det är fantastiskt att få jobba med ungdomar. Jag har min egen tonårstid så nära i hjärtat och vet hur roligt och svårt det var. När jag gick förbi en elev som stod med sina coola polare så hörde jag de andra fråga honom: ”Är hon sträng eller?”. Då svarade han: ”Nej, hon är bestämd”.