Värdefulla vingar
I en solig glänta ett stenkast från Glömstavägen i Huddinge har Nille Perera sina duvslag. På samma plats har också den lite äldre Dimitar Rizev sina. De delar intresse, men är med i olika föreningar och har olika ambition. Dimitar Rizev tävlar inte längre med sina duvor.
Tävlingssäsongen började i maj och pågår till augusti och Nille Perera är hos sina duvor morgon och kväll. Det vita trähuset är ett så kallat tävlingsslag, där bor duvorna som tävlar. Och i en ombyggd container med bra utsikt bor avelsduvorna.
Deras bon har färgglada dörrar i gult, grönt, rött och blått. Totalt har han 120 duvor, 36 av dem tävlar. Tvärs över grusplanen finns en sittgrupp med bord och soffor av lastpallar, en grill och till och med en rök.
– Jag har byggt allt själv. Här grillar vi tillsammans i Stockholms Brevduveklubb efter att vi packat våra duvor när de ska till tävling. Eller har möten. Det är också en härlig plats för familjen som brukar komma hit och hänga under somrarna.
Med en speciell vissling kallar Nille på tävlingsduvorna som flyger ut och samlas i en formation på himlen – ”svosch, svosch” låter det när de sveper förbi. En brevduva kan flyga upp till 120 kilometer i timmen om det är bra vind. De flyger inte rakt i luften utan upp och ner och på olika höjd beroende på vindarna. Det tar en brevduva ungefär fem timmar att flyga från Sundsvall till Stockholm.
– Jag tränar duvorna en till två timmar varje dag för att de ska få så bra kondition som möjligt. Kör dem en eller två mil bort och släpper dem. En bra brevduva ska ha flås och styrka. Vara som en muskel, men tunn som ett papper.
Han lyfter upp en lång vit pinne i luften med en svart plastpåse fäst i ena änden när han vill att duvorna ska flyga in om de är i närheten. De är väldresserade och kommer efter om stund. Nille och hans duvor har varit med i både reklam- och spelfilmer.
– Senast var det i Djursholm. En skurk skulle springa in i en kyrka och när han öppnade dörren skulle en massa duvor flyga upp samtidigt. Då stod jag vid sidan om och ordnade med det.
Läs hela artikeln i Situation Sthlms majnummer #306