Vad tidningen betyder
Stolthet och gemenskap, sociala kontakter och en möjlighet att överleva – det kan det betyda att vara Situation Sthlm-säljare. I en enkät svarar 93 procent av säljarna att deras livssituation har förändrats sedan de började sälja tidningar. Här berättar de hur.
När Nadja Ählström klev in på Situation Sthlm för ett år sedan hade hon ”ingenting”. – Inte ett skit, mer än skit, säger hon. Hon saknade ekonomiskt bistånd och gjorde ”dumheter” för att försörja sig. – Det här blev min räddning ekonomiskt. Nu känner jag inte längre att jag behöver göra dåliga handlingar för att klara mig. Det här är respektfullt och jag mår bra av det.
Nadja Ählström är en av de drygt 70 Situation Sthlm-säljare som har svarat på den årliga enkäten om tidningsförsäljningen. Enkäten visar att 93 procent har fått en förändrad livssituation. Det kan handla om minskad användning av droger, kunna betala av skulder, komma bort ifrån kriminalitet, få förbättrad ekonomi och mental hälsa. En säljare skriver i enkäten: ”Det har höjt både självkänsla och självsäkerhet genom att jag ser det helt och hållet som ett arbete”. Andra svarar bland annat ”Jag har gått från att inget våga till att börja våga”, ”Jag har kunnat betala för medicin, lyckats hålla mig drogfri och kunnat gå på bio med barnet” och ”Mitt humör är bättre. Situation Sthlm gör att man träffar människor. Det finns hopp om mänskligheten after all”.
För Nadja Ählström handlar det också om en möjlighet att uttrycka sig i tidningen. På sidorna ”Med egna ord” publicerar hon dikter och kortare texter.
– Folk får en inblick i vem man är. Mycket av det jag skriver är baserat på mitt eget liv eller sånt som har hänt runt mig i andras liv.