Prisad omslagsflicka
– Ett bra bokomslag ska spegla bokens stämning samtidigt som det inte ska avslöja innehållet alltför mycket. Det är svårare att göra omslag till en roman än till en biografi.
– Visst måste författarna gilla omslaget, det är viktigt hur deras älskade bok är förpackad när de ska åka runt och presentera den i olika sammanhang. Ibland får jag göra om ett omslag flera gånger. Zlatan godkände omslaget till sin biografi direkt.
– Jag får bokmanus i ett ganska tidigt stadium av processen. Förr läste jag dem på papper, nu är det oftast på i-pad. Om en bok är riktigt, riktigt bra kan jag bli lite nervös för hur jag ska få till omslaget. Det är svårt att vara neutral och tänka på formgivning när jag blir gripen och tagen av innehållet. Att göra ett omslag tar alltifrån två timmar till tre månader.
Ibland får jag göra om ett omslag flera gånger.
– Jag älskar att läsa och jag har gjort omslag till 200 böcker. Det jag är mest stolt över är nog Lars Noréns ”En dramatikers dagbok”. Kanske beror det på att jag fick VM-brons för den. Men jag är också nöjd med omslagen till Susanna Alakoskis böcker.
– Deckare och underhållning är de genrer där det är svårast att vara nyskapande och sticka ut. De bokomslagen förväntas se ut på ett visst sätt för igenkänningens skull.
– De flesta formgivare har en viss stil, precis som alla människor har en handstil. Men jag försöker att inte ha någon egen, typisk stil och vill helst vara osynlig själv. Det är innehållet och författarens arbete som jag ska lyfta fram med bokens omslag.
Nina Ulmaja har vunnit VM-brons i bokdesign, Berlingpriset, Augustpriset (för en egen ungdomsbok) och nyligen två utmärkelser i tävlingen ”Årets vackraste bok” med omslag till Jan Gradvalls ”Nyponbuskar nyponbuskar, hela vägen nyponbuskar” liksom Lars Noréns ”Dramer”.