Briljant: Hugo Wolgers
Jag hinner med dubbelt så många jobb nu när jag cyklar jämfört med när jag körde firmabil. Att ta sig fram med bil i innerstan tar för lång tid och det är svårt att hitta parkering. Cykeln kan jag ställa utanför porten där jag ska göra jobbet, då behöver jag inte bära verktygen så långt heller.
– Andra rörmokare hävdar att de måste ha firmabil för att få plats med alla olika verktyg och material. De brukar skämta och fråga om jag kan ta en villapanna på pakethållaren. Men skrymmande material kör grossisten ut och i 95 procent
av alla jobb använder jag samma verktyg. Sen kör jag face-time med kunderna för att se problemet, då vet jag innan om det är nåt speciellt verktyg som behövs.
– Vi på firman delar upp stadsdelarna mellan oss. Vi har inga distansmätare på cyklarna, men jag tror att vi cyklar ungefär tre mil om dagen. Vi får bra flås och är pigga när vi kommer fram till kunderna. Firman har både batteridrivna och vanliga cyklar.
– Jag har jobbat som rörmokare i elva år och tror att jag med förbundna ögon skulle kunna säga vilken stadsdel jag hamnat i om jag får känna på rören. Alla rörarbeten ser olika ut, det kan vara alltifrån moderna heldragna rör i plast till hus i Gamla stan där rören går som ett lapptäcke.
– Vi samlar på oss gamla rördelar som inte går att köpa längre, det kan rädda en kund från att behöva riva hela badrummet. Jag gillar de gamla mekaniska rörsystemen som går att reparera. De finns ofta i äldre hus som inte blivit stambytta på länge. Vanligaste felen som folk ringer om är blandare som gått sönder och trasiga toaletter.