I stället för att slänga
Snurrfåtölj, tvättmaskin eller en äppelmosvagga. På bjussa.se kan den som vill skänka grejer man inte längre behöver. Sajten är rikstäckande, men det är stockholmarna som är de flitigaste bjussarna.
– Det har förmodligen att göra med att de inte har så stora utrymmen att förvara grejer på. I Stockholm är ytan dyr, säger Vivi Båvner som är VD och en av grundarna.
Sajten bjussa.se har funnits sedan 2011 och startades av tre stockholmare, den drivs utan vinstsyfte. Varje dag läggs ett 15-tal annonser ut på sajten och även de är gratis. Den som är intresserad av ett par hallonröda stövlar, ett medicinskåp eller ett torkställ för nappflaskor skickar ett mejl till annonsören. Annonsören bestämmer sedan själv vem de vill ge prylen till. Den som är intresserad av något specifikt kan lägga in en bevakning och få ett mejl när den prylen dyker upp.
– Det är godhjärtat att skänka, men en aspekt med sajten är att man inte ska pracka på andra sina grejer för att må bättre. De som tar emot kan i stället välja själv vad de vill ha och behöver.
Kan man inte ändå känna sig i något slags underläge när man hämtar grejerna?
– De som skänker är glada över att bli av med sakerna de inte behöver längre och är också tacksamma för att någon hämtar dem. Så det är en situation där båda blir nöjda.
När bjussa.se startade tänkte de att sajten mest skulle användas av kvinnor i deras mammas ålder. Men den används av vuxna människor av alla de slag och de bästa bjussarna är två män i 35-årsåldern. Till en början var det mest stora och tunga saker som tv-apparater, soffor och bokhyllor som skänktes. Nu är det allsköns prylar som får nya ägare, som hallonröda stövlar, kaninbur, databöcker, fem krukväxter och fyra vita innerdörrar.
Vad är mest svårbjussat?
– Det är nog tjock-TV-apparater.
Vad är det mest udda någon skänkt?
– Hmm, det är nog hästgödsel. Eller ett stort segelfartyg.
På sajten kan man skriva in sitt postnummer och får då snabbt avstånden i kilometer till varje annonsör. Folk är beredda att åka långt om det är något speciellt de vill ha.
– Jag vet de som körde 20 mil för att hämta en jacuzzi.
”Det finns faktiskt människor som inte ens har en hundralapp över”
Vivi Båvner, som har en magisterexamen i miljövetenskap, hoppas så klart att bjussa.se ska göra att folk skänker sina saker i stället för att åka till tippen med dem. Och att det på sikt kan leda till att man också tycker att det är värt att reparera saker som gått sönder för att de ska hålla längre. De kallar sin verksamhet bingo för både miljön och plånboken.
– En del kanske tycker att man kan handla på second hand i stället för att leta efter gratisgrejer på nätet. Men det finns faktiskt människor som inte ens har en hundralapp över.
De får en hel del feedback från de som använder sig av sajten. Ett av de mer otippade kom från ett äldreboende i Huddinge. Det visade sig att ett gäng 80-plusare satt vid datorerna och hade hittat bjussa.se. De både svarade på annonser och lade ut egna.
– Vi märkte att det plötsligt började dyka upp mycket fler småprylar i annonserna, men förstod inte varför förrän de hörde av sig. Så bjussa.se funkar i alla skeden av livet.
Idén till bortskänkestjänsten Bjussa väcktes hösten 2010 av Vivi Båvner och Christoffer Munkestam, och sensommaren 2011 var första versionen av Bjussa.se klar. Strax därefter kom Lovisa Lönegren med i bjussateamet, och tillsammans har de sedan dess arbetat för att ständigt förbättra sidan.
Länk till sajten: bjussa.se