Jerker Virdborg
Jerker Virdborg fick just tekannan påfylld och skjuter upp den framför sig på bordet, efter att ha hällt nytt vatten i koppen och varit noga med att hålla fast snöret till tepåsen han återbrukar så den inte drunknar.
– Man vet inte var den låg. Man vet var Kaknäs by låg, och en by som hette Medelby som låg där ute vet man var den låg, men inte var Vädla by låg.
Vi sitter på ett nästan tomt Broms vid Karlaplan – ”det finns ju inte så många vettiga krogar i kvarteren här” – och talar om hans kommande roman Cirkelns fyra hörn, vars handling efter några sidor till dels tar sin början en knapp kilometer österut från där vi nu sitter.
– Det är ju bonnaland bakom Kaknästornet, pastoralt mitt i stan. Men det är inte alla som känner till det. Slaget mot danskarna vid just Vädla by 1517 – en by som man alltså inte riktigt vet exakt var den låg ute på norra Djurgården – var en viktig upptakt till Stockholms blodbad tre år senare. Där en ung Gustav Vasa, vilket får anses historiskt troligt, medverkade under slaget.
– Jag har läst mycket om Stockholms historia, då blinkar ju det här slaget förbi som en fotnot. Slaget vid Brunkeberg – också mot danskarna – är ju mer känt, men det här…
Romanen Cirkelns fyra hörn är egentligen flera berättelser, som hänger samman och interfolieras med varandra – det är berättelsen om en far och en son, det är vad fadern berättar för sonen under deras gemensamma busstur genom Stockholm, och det är den historiska berättelsen om staden som förmedlas under de olika stoppen på den guidade turen.
En berättelse som är både falsk och sann. Och motstridig. Och märklig. Och obehaglig. Förstår man snart ju längre in i läsningen man kommer. Allt medan bussen rullar, fadern talar och sonen frågar och det hela liksom trevar sig upp genom Stockholmshistorien – slaget vid Vädla by, branden på Tre Kronor, Mannen på taket, mordet på Axel von Fersen, bussolyckan på Essingebron 1948, familjerna Palme och Bildt, skärvan av Anders hjärna, kepsen som Anna Lindhs mördare kastade under flykten från NK.
– Hur fiktionaliserar man en stads historia och geografi på ett intressant, drömlikt sätt, blev ju en utmaning efter att jag gjort research. Det är ju nåt annat än att sitta och läsa gamla böcker. Det får inte bli trivia, stockholmiana, det är ju en roman. Hur berätta nåt nytt om Sverige utifrån detta?
Läs hela intervjun i Situation Sthlm #302