Ritar bort sig
Det senaste seriealbumet, Kommissarie Kvadrat, blev ingen succé. Men nu har Joakim Pirinen laddat om med två nya album på en gång. Att misslyckas som människa och Född ur ett svart ägg består inte så mycket av tecknade serier som av skämtteckningar.
– Alla är inte roliga, men alla har en poäng. Som kan vara en hemsk poäng, som i en skräckfilm. Alla mina tidigare seriefigurer är med, dock. Ett stort antal ämnen tas upp i bilderna, kanske lite för lite samtidskritik och lite för mycket språkliga skämt, men det är sådan hjärnan min är.
Hans mest kända figur, Socker-Conny, dyker upp i båda nya albumen. På det ena är han till och med på omslaget.
– Jag tecknar honom sällan numera. Han är ingen lyckad seriefigur på så sätt att han är alldeles för komplicerad att rita. Hans byxor, som är frammodellerade med ett oerhört antal mycket små streck, är en ren pina att få till och tar en evig tid att rita. Min systerdotter föreslog att jag skulle byta byxor på honom, och dra på honom ett par svarta läderbrallor istället. Det är kanske en lösning.
Den våldsamme Socker-Conny var med redan i Joakim Pirinens debutalbum Välkommen till sandlådan 1983 och fick ett helt eget album två år senare.
– Jag läste om Socker-Conny för typ femton år sedan och chockades av hur rasistisk Conny var. Det kom jag inte alls ihåg. Det var i och för sig i linje med hans anti-karaktär och albumet gjordes så att säga också före rasismen, den nutida svenska rasismen. De första skinheadsen dök upp ungefär samtidigt som Socker-Conny blev teaterföreställning, ett halvår efter att albumet kommit ut.
Läs hela artikeln i Situation Sthlms septembernummer, #229.