Röstjakt på gatan
Valkampanjen 2018 är i full gång och de politiska partierna har hektiska veckor framför sig. Situation Sthlm har pratat med tre av partierna i Stockholms kommunfullmäktige – Moderaterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet, för att höra om vägen till väljarna nu går via andra kanaler än tidigare.
Om gatan som plats för spridning av politiska budskap och mötesplats för väljare och politiska företrädare alltjämt är den viktigaste kanalen för att nå ut. Eller om valstugor, torgmöten och valaffischer spelat ut sin roll nu när det finns Facebook, Instagram och Twitter?
– Vi har två kampanjteam, det digitala och det traditionella. Målet för oss det här valet är att bli partiet som är störst digitalt, det handlar främst om Facebook och Twitter.
Att annonsera på Facebook är betydligt billigare än att annonsera i en dagstidning och vi har två personer som svarar på frågor från väljarna på de sociala plattformarna. Stockholm blir mer och mer digitaliserat och det flesta har Facebook, säger Erik Randberg, kommunikations- och analyschef på Moderaterna i Stockholms stad. Trots att Moderaterna lägger lite mer pengar på den digitala satsningen det här valet än det förra, så säger ändå Erik Randberg att det är mötet med människor och det personliga samtalet som ger mest i valkampanjen. Och att det alltid varit så. Därför gör partiet en storsatsning på dörrknackning runt om i Stockholm.
– Vi ligger långt efter England och USA när det gäller kampanjarbete och personliga möten. Vi satsar på fler dörrknackningar än nånsin, 1 500 medlemmar från våra lokala föreningar kommer att vara ute och knacka dörr.
Dörrknackarna går två och två. De ber aldrig att få komma in utan tar samtalet på stående fot – både för deras egen säkerhet och för att ingen ska behöva ta in 29 främmande människor i sitt hem.
Hur gör ni när det krävs portkod för att komma in?
– Det är ett problem, i nästan hela innerstan är det så. Det är lättare att knacka dörr i villa- och radhusområden. Men det gäller att vara kreativ, kommer vi inte in i en port sätter vi upp en lapp om att vi bjuder på korv på ett våra möten i närheten.
Även på Vänsterpartiet i Storstockholm säger man att det personliga mötet med väljarna är det som ger mest – möten med människor på gator och torg och på deras arbetsplatser. Nytt för Vänsterpartiet det här valet är att de har en telefonkampanj där medlemmar från lokalföreningarna ringer upp väljare som de tror kan vara intresserade av partiets politik.
Tidigare har Vänsterpartiet köpt sina valstugor, den här gången hyr de vita containrar och de är också något färre till antalet. De använder i stället röda lådcyklar och tält för att vara mer mobila och kunna finnas där stockholmarna finns.
– Med cyklar och tält kan kampanjarbetarna röra sig runt i stan på ett annat sätt än om de sitter i en valstuga. Det är få väljare som verkligen kommer in i en valstuga, och de som väl kommer in tar oftast bara ett flygblad och går ut. Flitigaste besökarna i valstugorna är skolklasserna. Sen är det såklart också folk som stannar till utanför och snackar. Så visst spelar valstugorna fortfarande en roll, säger Sanna Sjögren, valledare Vänsterpartiet Storstockholm.
Läs artikeln i sin helhet i Situation Sthlms septembernummer #253