För huvudstadens hemlösa är tidningen Situation Sthlm ofta början på en väg tillbaka in i samhället. Men det har blivit svårare att synas på stadens gator, och svårare att sälja tidningen. Tillsammans med våra säljare startades därför ett projekt med syftet att få dem att synas bättre, hålla sig varma och känna sig trygga – allt med grund i deras vardag på Stockholms gator.


Ladda ner presskit

In English

För huvudstadens hemlösa är tidningen Situation Sthlm ofta början på en väg tillbaka in i samhället. Men det har blivit svårare att synas på stadens gator, och svårare att sälja tidningen. Tillsammans med våra säljare startades därför ett projekt med syftet att få dem att synas bättre, hålla sig varma och känna sig trygga – allt med grund i deras vardag på Stockholms gator.


NY JACKA.
SAMMA SÄLJARE.

Mars 2016
En undersökning konstaterade att Situation Sthlms minskade upplaga beror på den förändrade gatubilden. Allt fler aktörer rör sig på gatorna, allt fler vädjar till köparnas samvete, allt fler erbjuder gratisprover och reklam. Och tidningens säljare får allt svårare att synas och sälja.

April 2016
Beslut togs om att ta fram en ny jacka för att synliggöra säljarna. En jacka som ger hela säljarkåren ett unisont utseende, en jacka som utmärker sig på gatorna.

Illustration: Daniela Persichetti

Augusti-september 2016
När studenterna i avgångsklassen på Beckmans tog sig an uppgiften, fick säljarna tycka till. Funktioner, värme, synlighet – alla önskemål noterades. Och när studenterna gjort sitt, hade säljarna tolv bidrag att välja mellan.

December 2016
De tolv jackorna ställdes ut på Fotografiskas paviljong, öppet för alla och utan entréavgift. Därefter hängdes förslagen på Situation Sthlms kontor, där säljarna under en månads tid fick rösta på den jacka de helst skulle se som vinnare.

Januari 2017
En av jackorna, designad av Beckmansstudenten Julia Andersen, korades till vinnare – en svart jacka som syns när det behövs, och försvinner i mängden när det behövs.

”Jag fastande direkt för det där, att den har två användningsområden. Man syns. Och vill man inte synas så kan man ta bort den då när man sålt färdigt och va lite privat.”

– Pierre, säljare på Situation Sthlm.

Januari-september 2017
Jackan, som utvecklades och producerades av Fristads arbetskläder, är vattenavvisande, vindtät och varm. Fickorna har fleecefoder som värmer händerna, reflekterande detaljer och en mängd fickor – från rymliga till stöldsäkra. Säljarvästen är fastsydd i en specialficka, och kan tas fram vid försäljning och vecklas undan när säljaren vill vara privat.

”Jag hoppas verkligen att alla stockholmare kommer uppmärksamma det här, och se oss och köpa mycket tidningar av oss nu. Det blir mycket lättare att hitta ute på gatorna. Det kommer att känneteckna hela den här kåren.”

– Ann, säljare på Situation Sthlm.

BECKMANS STUDENTKONCEPT.

Efter intervjuer och studiebesök hos Situation Sthlms säljare, skapade studenterna från årskurs tre på Beckmans Modeprogram tolv plagg som på olika sätt mötte säljarnas behov. Julia Andersens förslag röstades senare fram som vinnare.

ALLA INBLANDANDE I PROJEKTET HAR STÄLLT UPP IDEELLT.

STORT TACK TILL:


Tack till alla andra säljare som varit med och påverkat, röstat och stöttat.

Volt Reklambyrå
Fotografiska
Beckmans
Fristads
Situation Stockholm