Nya arbetskläder
Att synas på gatan i samband med tidningsförsäljningen är viktigt av flera skäl. Arbetskläder ger en tydlig identitet för den som bär dem, att synas på gatan är för köparen viktigt i själva säljarbete. Och ju smidigare det går att sälja
tidningen, desto mer stärks självkänslan för den som säljer tidningen. Och desto viktigare och betydelsefullare känns sysselsättningen med att sälja Situation Sthlm.
Efter att en längre tid ha hört från allt fler av tidningsförsäljarna att de skulle vilja ha en jacka eller ett plagg som tydligare utmärkte dem, fick dem att synas bättre på gatan, insåg vi att det var en synpunkt att ta på allvar. Tidningsförsäljarna har genom åren haft en massa olika arbetskläder – jackor, byxor, västar, t-shirts, mössor, regncapes, väskor, löpsedelshållare och annat material – i syfte att vara väl synliga på gatan när de står och säljer tidningen. Men aldrig tidigare har de haft en specialdesignad jacka. Som från allra första början är framtagen och ritad med utgångspunkt i deras önskemål om allt från material till färger till fickornas placering till det kanske viktigaste – att det gick att ta fram en jacka där man kunde gå från att vara synlig tidningsförsäljare till att vara anonym när man sålt klart för dagen.
När tanken väcktes att skapa nya arbetskläder för försäljarna som skulle synas bra i stadsbilden, vände vi oss till Beckmans sistaårselever. För att få in nya tankar, andra perspektiv, en annan infallsvinkel och en lite annorlunda syn på hur man kan utforma ett plagg – en annan tolkning av vad arbetskläder är och, kanske viktigast, vad arbetskläder kan vara.
Tolv elever från avgångsklassen kom till Situation Sthlm:s redaktion förra hösten och satte sig ner med försäljarna i en första briefing, där försäljarna gav dem sin syn på plagget, sina tankar och synpunkter på hur de ville att den nya jackan skulle vara. Efter någon vecka visades de första skisser eleverna gjort. Ytterligare någon vecka senare var de första prototyperna av plaggen uppsydda och visades draperade på provdocka. Kort därefter var samtliga plagg färdigsydda och presenterade för försäljarna. De tolv jackorna ställdes också ut för allmänheten på Fotografiska under en vecka på vintern 2016. Försäljarna röstade sedan fram det bidrag de ville se som sin nya arbetsklädsel. Och det var Julia Andersens ulljacka med en hög krage och som hade ett specialdesignat mönstrat foder – ett avtryck av en bild av Kaknästornet i gråskala med tidningens logotype – på insidan av plagget,
som vann. Tanken med det mönstrade fodret var att kunna vända jackan efter att man jobbat klart.
– Just motivet, att jag ville ha med själva tidningen in i designen och nåt som verkligen kännetecknar Stockholm i ett print, fanns med mig tidigt i min designprocess. Vi hade fått med oss tidningar från första mötet med försäljarna på redaktionen, så jag började riva ut grejer ur tidningen och scanna och kolla på för att hitta ett mönster jag gillade, berättar Julia Andersen.
Till slut hittade hon en bild av Kaknästornet, tagen av fotograf Tove Falk Olsson till boken Sthlm brutal – innerstadens arkitektur under 60- och 70-tal, och publicerad i ett reportage om den boken i nummer 218 i oktober 2015.
– Kaknästornet passade bra in, det är grafiskt snyggt och liksom säger mycket om Stockholm, är en tydlig symbol för staden som alla känner igen. Sedan kom tillverkaren Fristads in i processen. Med mångårig erfarenhet av
att designa och ta fram profilkläder, ställde de sitt kunnande och sin expertis till förfogande för att den jacka de tillverkade åt Situation Sthlm:s försäljare konstruerades och designades för att klara av det hemlösa livet på gatorna i Stockholm.
Man utgick från prototypen och mönstret och tillsammans med Julia Andersen gjordes anpassningar, utvecklingar och förändringar av både materialet – ull var exempelvis inget bra ytmaterial då det tar upp väta – och detaljer i design och konstruktion. Där bland annat, i stället för ett mönstrat foder och en jacka man kunde vända, idén om en tillhörande väst, fastsatt i jackan och med en insydd förvaringsficka för västen utmed höger sida, utvecklades. Där västen designades med trycket av Kaknästornet och tidningens logotyp både fram och bak i reflekterande tryck. En väst man kan ta av och på, så man både kan synas extra tydligt i gatubilden när man säljer tidningen, men sedan anonymt
smälta in i densamma när man inte längre säljer. Precis så som Situation Sthlm:s tidningsförsäljare ville ha sin jacka.
Nu är den här. Du kan se jackan bäras av din säljare på gatan från 26 oktober.
Läs mer på www.situationsthlm.se/jackan